Estampas. Šilkografija ir naujos technologijos

Milda Urbšytė, e.d.a. šilkografija, 2012

e.d.a. šilkografija, be pav., Milda Urbšytė (III k.), vad. M. Marcelionytė – Paliukė, 2012

Šilkografija – viena iš grafikos technologijų kurią verta ir pasminga išbandyti siekiant praplėsti asmeninę grafinę raišką bei patį grafikos meną tolimesnėse studijose kuriant konceptualius grafikos projektus. Labai sėkmingai ši spaudos technolija gali būti naudojama kuriant autorines knygas, originalius marškinėlių projektus instaliatyvų meną ir pan.

Kuriant darbus šilkografijos technologija galima pasiekti rezultatų, kurių neįmanoma išgauti kitomis grafikos technologjomis. Todėl šis dalykas bakalauro studijų plane numatytas IV-ajame semestre, kai studentai jau išbandę iškiliosios bei giliaspaudės technologijas. Šis spaudos būdas mažiausiai komplikuotai jungiasi su įvairiomis medžiagomis bei paviršiais ir kitomis technologijomis sukurtais darbais.

Pagrindinis šilkografijos išskirtinumas tai galimybė rinktis itin sodrias spalvas, išgauti subtilius bei sklandžius tonų perėjimus, plataus spalvinio kolorito pasirinkimas, fotografinio vaizdo kūrybiškas naudojimas, pikselinė raiška, CMYK spalvų skalės plastika ir pan.

Kiekviename kurse yra studentų, kurie labiau mąsto dėmėmis, spalvomis, bei plokštumomis, plačiai naudoja fotografiją asmeninėje kūryboje tad jiems ši spaudos technologija puikus būdas įgyvendintį jų meninius sumanymus. Be to, daugumai grafikos studentų grafika asocijuojasi su juoda-balta, tad čia plati erdvė pasireikšti spalvininkams-koloristams.

Tikslai

Pristatyti teorinius, išmėginti ir patyrinėti praktinius šilkografijos technologijos aspektus bei naujus  šiuolaikinės grafikos spaudos būdus. Sukaupti žinių ir įgūdžių kurie leis kūrybiškai  naudotis ir diegti technologines naujoves tolimesniuose studijų etapuose bei asmeninėje kūryboje. Siekti, kad technologija paklustų idėjai, o kartais taptų savaiminiu tikslu, skatintinti konceptualų mąstymą, tarpdalykinę analizę.

 Anotacija

Studentas teoriškai ir praktiškai supažindinamas su šilkografijos, fotopolimerinės graviūros, skaitmeninės spaudos naudojimo galimybėmis bei kitų grafikos technikų kompiliavimo ir jungimo principais individualioje kūryboje. Kuriami meniniai projektai tinkami įgyvendinti naujomis spaudos technologijomis, gilinamasi į ekologinės spaudos panaudojimo galimybes ir aspektus grafikos procesuose.

Studijų metu skatinama drąsiai eksperimentuoti, plėsti individualios meninės raiškos galimybes naudojant kuo įvairesnę spaudos technologijų skalę. Labai svarbu būti aktyviu kūrėju, nusistovėjusių ribų tikrintoju ir laužytoju, reikalui esant, bei siekti asmeninės raiškos grynumo ir unikalumo tiek technologijų tiek idėjų plotmėje.

Pažintinio kurso metu bus akcentuojamos šilkografinės spaudos galimybės, analizuojami ir lyginami darbai atlikti šia ir kitomis grafikos technologijomis, tyrinėjami būdai, kuriais reiškiaisi idėjos ir kokiu būdu konkrečią idėją galima būtų vizaulizuoti. Šiame etape svarbu ne tiek galutinis meninis studentų darbų lygis, kiek pačios tecnologijos suvokimas, eksperimentavimas ir laisvė.

 

Labai naudingos nuorodos:

http://www.reuels.com/reuels/Silk_Screen_Printing_Instructions.html

http://www.nontoxicprint.com/content.htm

http://www.artshow.com/resources/printmaking.html

http://allmightys.com/index.php

Numatomi rezultatai

  • Gebės analizuoti, interpretuoti ir vertinti sukurtus analogus šilkografijos technika. Žinos šios technologijos ekonomines ir kultūrines atsiradimo ir vystymosi priežastis ir naudojimo lauką.
  • Gebės pasiruošti projektą, eskizą tinkamą įgyvendinti šilkografijos technologija. Suvoks technologinių sprendimų specifiką, eigą ir kuo ši spaudos būdas skiriasi nuo kitų prieš tai išbandytų.
  • Sukūrs nuo 5 iki 7 savarankiškų, išbaigtų, kokybiškai sukomponuotų kūrinių pagal suformuluotas užduotis ir įgyvendins juos naudodamas šilkografijos technologiją. Maksimaliai išnaudos šilkografinės spaudos teikiamas galimybes, galės kritiškai vertinti savo atliktą darbą, suvoks šios technologijos panaudojimo lauką būsimuose kursiniuose ir kūrybiniuose projektuose.
  • Susipažins teoriškai ir praktiškai su fotopolimerine graviūra. Pasiruoš projektą tikamą įgyvendinti šiuo spaudos būdu. Žinos visus pagrindinius technologinius ir techninius atlikimo principus, galės kūrybingai naudotis šiais įgudžiais kurdamas savarankiškus, didesnės apimties kursinius ir meninius projektus.
  • Sukurs konceptualų autorinių marškinėlių projektą ir jį įgyvendino šilkografijos technologija. Studijų metu sužinos apie vykstančius markinėlių grafinio dizaino kūrimo konkursus užsienyje kuriuose bus skatinamas aktyviai dalyvauti.
  • Gaus pakankamai informacijos ir galės susikomplektuoti šilkografinei spaudai reikalingą įrangą namų sąlygomis, kūrybinėms dirbtuvėms ir pan. Žinos dažų, naudojamų ploviklių, švietimo spintų, spaudos stalų, tinklų ir kito spausdinimo inventoriaus technines charakteristikas. Gaus visą reikalingą informaciją apie įmones, kurios tiekia prekes, įvaires internetines nuorodas. Galės organizuoti vasaros stovyklas, edukacinius užsiėmimus besidomintiems šia spaudos technologija.
  • Gebės dirbti komandoje ir didelėje grupėje atliekant bendrą užduotį, dalijantis erdve ir ribotu kiekius įrangos. Gebės planuoti savo laiką, tobulins bendravimo, derybų įgudžius, geriau suvoks pagalbos kolegai, draugui svarbą sprendžiant iškilusius techninius bei technologinius sunkumus. Sieks daugiau sužinoti ir nuolat tobulėti.
1/8 šilkografija "omeny žmogus", Lina Itagaki (III k.), 2012

1/8 šilkografija “omeny žmogus”, Lina Itagaki (III k.), vad. M. Marcelionytė – Paliukė, 2012

 

 Šilkografijos proceso atmintinė

  1. Pasiruošti preliminarų spalvinį projektą-eskizą.
  2. Visos būsimos spaudos formos daromos ant kalkės juodai kiek įmanoma. Lokalios formos gali būti kerpamos iš juodo ar storesnio popieriaus. Būtina pažymėti kur yra geroji t.y. teisinga  formos pusė. Geriausiai tinka pasirinkti lietuvišką raidę, pvz. B ar E. Tuomet meistrui aišku kokia pusė teisinga. Pravartu pažymėti ir formos kryptį.
  3. Kiekvienas darbas gali turėti N kiekį formų-sluoksnių, spalvų.
  4. Kiekvienam naujam darbui pasiruošti 10-15 popieriaus lapų. Geriausiai tinka baltas ofsetinis, kreidinis  popieriai bent po 5 cm didesni iš visų pusių nei jūsų būsimas darbas. Siūlau pabandyti spausti ir ant spalvoto popieriaus. Iš esmės tinka visi popieriai, tik kad nebūtų labai ploni, nes dažų sluoksnis susidaro nemažas, tad plonas lapas ima garankčiuotis, praranda estetiką. Ieškokite popieriaus apie 80gr ir daugiau.
  5. Kiekvienas turi įsigyti min. po 3-5 rulonėlius rudos lipnios juostos. Turėti žirkles, o ne maketavimo peiliukus. Reikės daug laikraščių. Būtina iš jų išimti segutes.
  6. Pasidarę kampą, į kurį taikysite VISUS lapus VISO proceso metu pasižymėkite    +  ženklą   bent jau ant pačio pirmo atspausto lapo kampučio. TAI PRIVALOMA. Spausdinant kitus sluoksnius VISADA kampas dedamas prie + pažymėto lapo kampo.
  7. Jūs darbuositės vandens pagrindo dažais, kurie greitai džiūsta, tad darbas turi vykti operatyviai. Patariu darbuotis poromis ar net po tris, vienas spausdina, kitas padeda  susitvarkyti su popieriaus lapais, dėlioti juos į džiovykles. Pats spaudos procesas labai greitas.
  8. Meistrui  būsimos spaudos formos parodomos ir paliekamos ant stalo. Neneškite visų vieno savo darbo formų iškart. Max po 2-3 sluoksnius. Nes per vieną kartą atspausite tik vieną ar porą sluoksnių, o jūsų formos bus užėmę visus tinklus. Padarytas formas turite susirinkti, kad nesimaišytų su jau atšviestomis. Meistras jas deda ant medinių stalčių spintos. Ten jų ir ieškokite, nes spaudos procese jų reikės.
  9. Jokiu būdu neremti tinklo į stalo, kėdės, spintos ir tt. kampą. Visada remti į plokštumą visu rėmo paviršiumi . Pasidėti, kad būtų stabilu ir patogu.
  10. Atspaudus savo dabą nepalikti neplautų brauklių ir rėmų. Uždžiūvus dažams juos teks gremžti dantimis. Atsitinka taip, kad net ir neišsiplauna. Priemonės brangios, tad tausokite, nes sugadinus teks atlyginti.
  11. Gerbkite vieni kitus, nes ant vieno tinklo telpa kelių grupiokų formos, tad plaunant tinklą reikia elgtis apdariai ir švelniai, kad dar neatspaustos formos nesusigadintų. Taip pat meistrui parodykite, kurių formų jums jau nebereikės, kad jis galėtų paruošti tinklą naujiems darbams.
  12. Be meistro švietimo aparato nejungti!
  13. Būkite tvarkingi. Kiekvienas sutvarko darbo vietą ir palieką ją švarią. Ir dar – būkite draugiški ir genialūs
  14. Visada galite man rašyti, teirautis patarimo ar šiaip pasikalbėti jei norisi: el.p.: marija.marcelionyte@gmail.com

CMYK  – keturspalvė spalva bei rastras

C-mėlyna; M-rausva; Y-geltona; K-juoda

Photoshope nuotrauką, jūsų sukurtą koliažą, iliustracijos skeną, skaitmeninį vaizdą paverčiate į CMYK spalvų skalę [Image/Mode/CMYK color]. Reikėtų pasikoreguoti vaizdo kontrastingumą, spalvų dermę [Image/Adjustments/Levels, Brightness/Contrast ir ttt.] Nepamiršti rezoliucijos kuri geriausia yra tarp 200 ir 300 pixels/inch. Pasidarykite baltas paraštes aplink kūrinį ne mažesnes nei 2 cm. Čia rašysite info apie spalvą, dėsite sutaikymo taškus.

Tuomet vaizdą būtina padaryti plokščią, ta prasme, visus sluoksnius sujungti (jei jų daugiau nei vienas Layers lentelėje) [Flatten Image. Spaudžiat juodą trikampėlį Layers lentelėje esantį viršuje dešinėje ir randat šią opciją].

Toliau, renkatės lentelę Channels. Joje randama opcija Split Channels ir pasirenkama. Programa automatiškai išskaidys jūsų vaizdą į 4 atskiras spalvas atskirais failais [xxx(failo pavadinimas)_M; xxx_C; xxx_Y; xxx_K]. Prieš tai būtina pasidaryti savo spalvoto vaizdo kopiją.

Šiame etape savo vaizdui reikia uždėti  rastrą, dulkių ar kitokį efektą. Paekspermentuokite  su [Image/Mode/Bitmap arba su Filter/Artistic ir kt]. Svarbu: pasirinkę Image/Bitmap lentelę, ir pasirinkę Halftone screen opciją privalote atkreipti dėmesį į Resolution Output. Rekomendacijos tokios:

lentele_silkJPG

 

 

 

Lentelėje dydis inčais, pasiverskite cm jei patogiau. Input resolution-jūsų failo rezoliucija. Tolimesniajame žingsnyje svarbu teisingai suvesti kiekvienos spalvos kritimo kampą. Pagal rekomendacijas optimaliausi tokie kampai: M-85,2 Angle degrees; B-52,5; C-22,5; Y-7,5. Tokiu būdu spalvos optiškai guls viena šalia kitos ir akys matys visas kitas spektro spalvas. Jos nesidubliuos ir nevirs bespave koše. Labai svarbu atrasti optimalią Frequency opciją.  

Visa tai darykite bandymų keliu, nes ši opcija priklauso nuo vaizdo intensyvumo, vaizdo dydžio ir spalvingumo (visada galima grįžti žingsnį ar kelis atgal naudojant History lentelę. Taškai negali būti labai labai maži ir tankūs, nes neatsispaus. Jie turi būti kiek įmanoma atskiri, bet ir vaizdas dar suprantamas).Taškų tankį tikrinkit View/Print size. Visoms spalvoms-failams naudokite tas pačias opcijas, išskyrus spalvos kampo parametrus. Vaizdo paraštėje pasižymėkite kokia tai spalva, kad nesusimaišytumėt spaudos procese. Išsaugokite failą spaudai.

Svarbu pažmėti, kad jei jūsų kūrinys nėra aiškių apibrėžtų ribų reikia pasižymėti taškus pagal kuriuos sutaikysite skirtingus spalvų kanalus. Pagelbės juodi kryžiukai šalia jūsų spalvinės kompozicijos paraštėse. Tie kryžiukai turi būti užbrėžti prieš iman skaidyti vaizdą atskirais spaviniais kanalais. Tokiu atveju jie liks kiekviename spalviniame kanale ir bus identiškose padėtyse. Pvz.:

lent_silk2

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>